lördag 15 mars 2008

Frans födelsedag

(detta inlägg har tidigare varit publicerat på min gamla blogg)

Frans födelsedag

Önska på din födelsedag
fröjder av alla de slag
till ditt behag: //

Nu är vår minsta plutt 9 år och vi har firat honom idag. Nora hade gjort ett gratulationskort till sin lillebror i form av ett hjärta, på den ena sidan står det: Grattis på födelsedagen Frans och på den andra sidan Du är den bästa lillebor jag har önskar Nora. Han älskar tomtar och hennes paket, innehöll en tovad liten tomte som satt fast i ett landskap med stjärna på himlen och den hade hon tovat ihop alldeles själv. Sedan hade hon köpt en bok som är på lättläst franska eftersom han gillar det språket. Bella hade täljt en trätomte till sin bror och köpt Playmobil och ritat ett fint gratulationskort med Jesusbarnet, Maria och Josef och barnets ankomst.

Jossan gav honom en stor kram och löfte om en filmkväll med popcorn, hemma hos henne under jullovet och Frans strålade. Av sina föräldrar fick han ett Play Station -spel som han önskat sedan i somras, två böcker om Kaspar och en fotbollsbok. Han tyckte att det var den bästa födelsedagen på mycket länge och det trots att hans bästa vän emigrerat till London igår. Vi trodde sorgen över det skulle dominera tillvaron.

Sedan kom kusinerna på eftermiddagen och hade ytterligare ett TV-spel till honom så nu var lyckan total :-))Dessutom spelade de med honom, liksom pappa senare på kvällen.

Coca Cola , tårta, Tv-spel och köttbullar, mer behövs inte för att min son skall tycka, att det var en absolut perfekt dag . :-))Han har inte så stora anspråk.

Talet till Frans!

Kära älskade Frans!
Du kom som en virvelvind in i mitt liv, min enda son.
Jag minns dina vackra ögon den där dagen vi möttes, pepparkaksbruna,
glada och fundersamma över vad livet skulle ge nu.
Du och din syster som stod där hand i hand,
ivrigt vinkande när vi skildes efter första besöket.
Jag undrar hur din biologiska mamma skulle ha tänkt
om hon sett dej nu? Skulle hon ha tyckt att du var vacker?
Klok? Skulle hon se samma saker som jag ser i dej?

Min käre son, med Alfons som ideal,
är det inte lätt att klara sej, i en omvärld
där våld, kraftsporter och kraftord, hör till det vanliga,
men du lyckas få respekt och alla tycker om dej,
fast de skrattar åt Alfonsidealet. Ser du hur stolta vi är över dej?

Din mor i himlen skulle le om hon såg med vilken värme och omsorg,
du tar hand om din Bella, din kära storasyster,
som aldrig blir som alla andra. Hur du fixar och trixar,
för att det skall funka i vardagen för henne med.
Du och Nora, två huvuden ständigt ihop i roliga lekar,
syskonkärlek, genom oss förenade i ett syskonband.

Jossan, din ständigt egna supporter på fotbollsträning.

I backen på brädan, ni två, hon tålmodig instruktör,

du utmanaren. Trix och fix tillsammans.

Frans, jag vill bara säja dej att när jag tänker på dej,
svämmar mitt hjärta över, du är absolut det finaste jag vet.
När din lurviga kalufs vilar på min arm, tryggt och nära,
och du stryker på mej och säjer att jag är din älskade mamma,
då är mitt hjärta vidöppet av lycka och av glädje och ögonen fulla av tårar.

Lycka som jag aldrig trodde att jag skulle få uppleva,
glädje som jag hade glömt och upplevelser som jag aldrig vill vara utan.

Frans du är det finaste jag vet! Jag älskar dej, min filur, kraftkälla, rikedom
och glädjekälla. Du har något alldeles speciellt och det blir för mig det vackraste jag vet.
Min kära enda son, på så sätt är du unik! Tack för att du finns i mitt liv och för att du älskar tillbaks!

Inga kommentarer: