torsdag 3 september 2009

Tiden går fort, men vi försöker hålla världen stilla

Jag tycker tiden rusar iväg även om jag stillar mig och låter livet ta tid.Efter sommarens alla aktiviteter fylls nu dagarna av skörd, bär- och svampplockning samt orienteringscirkusen. Alla helger är uppbokade med fotboll och orientering och vi trivs med det:-)) Ola och Oscar tycker det är kul och spännande med orientering och fylls med förundran, över att vi möter samma människor gång på gång från klubben.

Oscar springer i inskolningsklass och hans övervikt börjar långsamt att minska, lilla Ola springer Miniknat och älskar det. De håller på med sina kartor som de andra gör och analyserar vägval och funderar på vad de skulle ha kunnat gjort annorlunda:-)

Jag och maken har annat huvudbry just nu, vi ska bygga ett hus, men jag har verkligen haft ruelse över alla pengar det blir. Men nu har vi bestämt oss och det känns spännande, om än stort med alla dessa pengar.Bankkillen kunde inte förstå min ångest jag kände, ni har ju gott om pengar över till annat. Tänk på alla 80-talister som satsar på att bygga hus och bara har hälften av era inkomster, var hans svar till mig.

Men jag är försiktig med pengar och vill ha både hängslen och livrem. Vi är ju dessutom vana att kunna resa utomlands när andan faller på, eller göra andra roliga aktiviteter och i framtiden måste vi planera för att ha råd. Ett lyxproblem är det och jag är medveten om att vi är lyckligt lottade, men vi har kämpat länge med lite pengar och dryga adoptionskostnader för fyra barn.Därför njuter vi nu när vi kan unna oss att gå ut och äta, eller att resa eller hitta biljetter till en musikal vi vill se, eller att ungarna ska få uppleva något speciellt. Vi har haft lite pengar under så många år, när vi arbetat deltid bägge två och försökt att ge barnen vår tid. Därför har det varit befriande de sista åren när vi kunnat göra saker, utan att fundera på vad vi ska dra in på för att pengarna ska räcka.

Ni kan följa vårt husbygge på bloggen:http://byggahus-mammahella.blogspot.com/

Inga kommentarer: