måndag 19 maj 2008

Vi har tänkt om vad gäller adoption

Efter noga överväganden har vi tänkt om och kommer inte att göra ytterligare en adoption.Vi upplever att vi har blivit för gamla och att i 60-års åldern försöka orka med en tonåring känns inte lockande.Vi är nöjda med de fyra barn vi har och även om det kommer att finnas ett tomrum efter ett femte barn,får vi leva med det.

Andra anledningar finns också, att maken fått ett nytt jobb som kräver hans totala uppmärksamhet en period nu, att jag blev opererad för tarmvred och har funderat en del över livet.Att våra nuvarande barn håller på att lämna barndomen och börjar bli prepubertala, och vi njuter av det. De börjar bli självständiga och vi kan njuta av vuxenliv igen och jag vet inte om jag vill börja om med nattvak, föräldraledighet och att anpassa sig till småbarnsliv.Att resa med våra barn är enkelt och vi planerar nu istället att göra en långresa med dem.

Det känns skönt att komma till ett avslut och bestämma sig att nu räcker det.Åldersaspekten har varit en viktig faktor, 42 år är jag idag fyller 43 år i höst och maken är 44 år,fyller 45 år i januari. Till våra nuvarande barn är vi "lagom" gamla föräldrar, till Jossan är vi till och med unga föräldrar men till ett framtida barn är vi gamla föräldrar,vilket vi inte önskar längre.

Jag kommer att fortsätta att skriva blogg men det kommer mer om att handla om att vara familj genom adoption.

6 kommentarer:

Brummelisa sa...

Låter som ett beslut fattat med både hjärta och huvud - önskar er allt gott!

Anonym sa...

Jag förstår er till fullo, trots att jag väldigt gärna hade velat följa er på er resa till barn 5.
Intressant att läsa om era erfarenheter. Vi blev 43 och 45 när andra barnet kom till oss och kan verkligen förstå erat beslut.
Men jag hoppas att ni som är en sådan kärleksfull familj skulle kunna bli ett fantastiskt familjehem för ett lite större barn.

Lycka till

En annan adoptiv mamma

Anonym sa...

Var det ett svårt beslut?
Jag längtar så efter ett fjärde barn (andra adoptiv)men funderar också mycket på det där med ålder och ork. Jag är fyrtio och processen skulle väl ta minst fem år...

Lycka till!
Lille skutt

MammaHella sa...

Det är ett av de svåraste beslut jag har tagit i mitt liv.Det finns en personlig sorg efter detta efterlängtade barn,som inte kommer att finnas hos oss.

Så mycket längtan efter detta barn,men nu upplever vi att processen tar alldeles för lång tid och att vi kommer att bli alldeles för gamla innan det verkligen blir barn.

Vi håller på at bli bekväma också:-))Barnen klarar av så mycket själva nu och vi som länge funderat på en riktig backpacker resa med ungarna ser nu en möjlighet att kunna genomföra det.

Anonym sa...

Tack för att du skriver om era överväganden och beslut. Jag har läst lite på din blogg eftersom jag bott/bor i Afrika. Har också fyra barn fast ursprungsplanen var fem stycken. Också för oss var skälet att vi (särskilt maken) kände vi skulle bli för gamla för att orka med en femte tonåring. Den som tror att stora barn tar mindre tid än små barn lär få tänka om när barnen växer upp...

Anonym sa...

Förstår att det var ett svårt beslut att fatta.
Önskar att ni får många fantasktiska resor framöver med de barn som ni redan har.
Vi är så glada för att vi fått besked om vårt första barn. Vi vet inte om det blir fler heller eftersom maken är 43.
//Längtanväntan från FL