tisdag 30 september 2008

Måste erkänna

att jag vantrivs på min arbetsplats numera. Jag minns från min tidigare sejour där, att jag tyckte om att vara där,att vi skrattade mycket och att klimatet mellan oss vuxna var gott. Numera finns en annan ton och det blir diskussioner om allt och jag funderar på att säja upp mig helt enkelt.Informationsvägarna som förut var positiva toner, är numera negativa och helt plötsligt har jag märkt att det pratas om varandra, inte med varandra.

Jag blir ledsen att märka vad som hänt. Jag har lärt mig att en felanställning, kan betyda oerhört mycket, för klimatet i arbetsgruppen.De har gjort en felanställning och det börjar att märkas.Jag har försökt att ta upp det på våra träffar, vi har i arbetslaget, men ingen verkar vilja ta tag i det.Jag vet ännu inte hur jag skall göra,men en arbetsplats med dåligt klimat bör man undvika,innan man bryts ned själv och deltar i pajkastningen.

Det föds många rädslor och mycket oro på en sådan arbetsplats, när stämningen är på det sättet. Inte ens fast det var fest med föräldrarna idag, kunde jag skaka av mig olusten. Dessa ständiga outtalade konflikter mellan vuxna, som beror på bristande planering, och tid för diskussion, gör att jag tappar arbetslust och fokus. Fokus på det som är min uppgift; vara pedagog i en barngrupp.

Detta här tar mycket kraft från mig och det tillsammans med en förkylning, som inte bryter ut ordentligt, gör att jag känner mig sliten och vill smita ut bakvägen. Jag skall ge det en vecka till, sedan tror jag att jag säjer upp mig om klimatet fortsätter att råda där.Det kanske blir en väckarklocka för dem??

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Mamma Hella

Är ju själv förskollärare och jag vantrivdes så till slut att jag bytte bransch, just p ga det du skriver om.Det är så fruktansvärt när någon i personalgruppen är en ´skvallerbytta´, vilket hände på mitt barns förskola, att man lider.
Dom hade öppna konflikter i barngruppen och stängde in sig i rum, och släppte inte in barnen där. Jag rös varje gång mitt barn berättade om olika situationer som uppstod mellan först och främst 2 i personalgruppen.
Flyttade helt sonika till en annan avd. och det är som att komma till ett himmelrike.
Barnen tar skada av detta faktum och att jobba i ett sådant klimat är vidrigt.
Jag ser nu på morgnarna när jag lämnar på förskolan att dom sjukskriver sig till höger och vänster på denna avd. och dom tappade en resursperson till en annan avd. och då har nog deras konflikter eskalerat ytterligare.
Varför arbetar man med barn när man inte ger barnen det dom behöver, utan slösar energin på att inte komma överens??!!!

Förstår dig till fullo och jag har inte arbetat på flera år i mitt yrke, saknar det oerhört för barnens skull, men kan inte förhålla mig till dom attityder som ofta råder inom barnomsorgen.

Skickar en styrkekram