tisdag 28 april 2009

Vardagen är här

Just nu sitter jag här och är förnöjd, årets värsta sak är förbi: Deklarationen och jag sitter med ett leende för det blev en bra återbäring lagom till semestern. Nu har jag kollat alla papper, läst om avdrag jag är berättigad till och fyllt i bilagor som följer med vissa ekonomiska transaktioner.

Jag hade hoppats på regn idag men det tycks utebli och det försvårar valborgsmässofirandet. Vi brukar göra eld själva ute i sommarstugan och i år har vi mer kvist än någonsin att elda, eftersom vi haft flera träd som ramlat omkull och kvistarna efter det är otaliga. Dessutom hade vi sparat kvistar från hösten för att elda nu på våren.

Annars frodas plantorna i mitt växthus och det tycks som jag i år kommer att få en tidigare växtsäsong, eftersom jag kunnat driva fram plant själv. Under helgen ska jag plantera en hel del frön och göra i ordning mina land, en ren njutning. Annars ägnar jag mycket tid åt att löpträna just nu och har hittat underbara löpslingor, en på 5 km efter ett naturreservat vid Dalälvens raviner. Jag vet inte vad jag skulle göra utan löprundornas underbara kickar som man får och den njutningen som det innebär. Fast igår var det ingen njutning direkt för då var det ren och skär plåga, åtminstone på slutet, för jag körde backträning och det är jobbigt. Speciellt med mitt temperament som ska göra det tills jag stupar av utmattning:-))Om och om igen samma sträcka, med tidtagaruret i handen och jobba och jobba på.

Fortfarande simmar jag ett par gånger i veckan och jag ska strax iväg för att göra det samt njuta av relaxen en stund.Sedan måste jag jobba med mina papper igen för i morgon ska jag till Coompanion på besök och få lite juridisk hjälp till mitt nystartade företag som kommer att drivas som personalkooperativ.Bland annat skall det skrivas samarbetsavtal och göras ännu fler budgetar.

Men nu är företaget registrerat, ansökningar om medel för att finansiera verksamheten delvis gjorda och vi har troligtvis hittat vår lokal. Ni får hålla tummarna, för helt plötsligt har ett storföretag kastat sig in i leken och vill ha stora lokalutrymmen och då kanske vi inte får dem.Då är det att börja om på nytt och det är inte det lättaste att hitta. Vi har dammsugit stan och jag har ringt otaliga samtal och inte fått något napp,men i fredags ringde fastighetsägaren och meddelade denna tråkiga och oroliga nyhet. Om de inte vill ha oss där får vi inte lokalen! Lova att ni håller tummarna!

Jag har dessutom lämnat in en ansökan till en skola för att se om jag kan börja där. Har funderat på att göra slag av en annan gammal dröm, men eftersom jag är den jag är vill jag både ha hängslen och livrem.Om jag mot förmodan, skulle komma in på skolan får jag ta ställning till hur jag ska kunna vara med och driva förskolan och samtidigt gå i skolan. Eller så ska utbildningen bara få vara en tanke som inte blev av:-) Har inte tänkt klart där ännu, men det vore underbart roligt att få arbeta ihop med Jossan som tar studenten till sommaren. Vi jobbar väldigt bra ihop och hon är en duktig pedagog trots sin unga ålder.

Inga kommentarer: