onsdag 11 juni 2008

Snart sommarlov

Livet känns skönt och trevligt även om slutspurten nu bjuder på många och intensiva dagar med aktiviteter av diverse olika slag.Just nu snurrar kvällarna fort och jag stupar i säng av trötthet alldeles för tidigt. Imorgon är i alla fall sista arbetsdagen på väldigt länge,skall ha ett långt och skönt sommarlov tillsammans med barnen.

Skolavslutning skall vi på imorgon kväll och sedan hem och packa för 10 veckors vistelse i vår sommarstuga.Sedan har barnen lägerhelg och vi har barnfritt:-))En helg då vi ska måla och renovera i vår sommarstuga och njuta av tystnaden.Förut kändes tystnaden som ett hån ,som något betungande,men efter ett antal år som förälder njuter jag numera igen av tystnaden.:-) Den är inte ett hot eller en påminnelse om vad vi inte har,utan nu är det ett löfte om en annan framtid.

Mina goa ungar skall spela musikal på avslutningen, samt att de skall traktera sina instrument,alla tre, och jag skall vara stolt mamma.Syskonen har bildat en egen trio och kallar sig Brosters:-) och det är i egenskap av Brosters som de skall uppträda.De har varit superhemliga här hemma och vi vet inte vad de skall spela.

När jag frågade varför de kallar sig Brosters svarade de helt frankt: det är ju brorsan med syrrorna, förkortat alltså, till Brosters. Det är också nytt denna lek med ord och jag börjar inse att vi kommer att ha en tuff tonårsperiod, för de håller ihop och skyddar varandra in till absurdum:-) Samtidigt är jag glad och stolt över den kärlek de förmedlar till varandra och den glädje de har i varandra.De är stolta över att vara syskon och att de har varandra.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad fint ni har uppfostrat dem. Det att "hålla ihop i vått och torrt" är något jag försöker lära mina...hittills inte med så stor framgång. Men kanske det kommer med åldern?

MammaHella sa...

Vi har aldrig tolererat att de "pratar med händerna" på varandra.Det är en huvudregel inom hemmet att våld aldrig är acceptabelt. Vi brukar berätta att de skall hålla varandra i handen hela livet och vara varandras stöd.Om man säjer allt för många elaka ord eller slår på varandra vill man inte vara det.Jag brukar hänvisa till mig och mina syskon som har en nära relation och kusinerna har verkligen roligt ihop.

Det har funkat bra och de är verkligen tighta som syskon,även vår äldsta är väldigt tight med dessa tre yngre även om hon kanske är lite mer beskyddande mot Nora.Nora som blev hennes första syskon och en viktig möjlighet att få regrediera med,utan att det blev konstigt.Nora som dessutom kommer från samma land och barnhem som hon gör. Tack för din kommentar!

De har en fin ton mot varandra och har stor glädje av att hitta på lekar tillsammans.De är på många sätt varandras bästa vänner.