måndag 28 juli 2008

Vi ska nog gå vidare,trots allt

Vi har fått erbjudande om två olika asiatiska länder och det känns lite roligt:-) Vi har inga barn sedan tidigare med asiatiskt ursprung,vilket vi nu funderar på. Vi kommer att ha tre olika länder i vår familj och bara det är lite spännande. Era uppmuntrande tillrop har bidragit till att vi verkligen funderat på att gå vidare. Vad gör väl silver i håret, nu kanske man äntligen blir en bra förälder som gör rätt saker??? Om man fått öva på fyra innan borde väl chansen att lyckas den femte gången vara lite större?

Men enligt adoptionsmaffian är vi ju bara för mycket och för många,och har gjort alla möjliga fel under barnens uppväxt och trots det har vi trevliga ungar:-)) De är både kreativa och uppfinningsrika,men de är lika snälla som sin far.Jag var ökänd under min uppväxt för alla bus som jag gjorde tillsammans med min yngsta morbror:-)) och det gör inte mina barn................men jag var ju ett sk biologiskt barn och då räknas det ju inte.Det är något sympatiskt eller osympatiskt släktdrag som man ärvt,annat är det ju med mina ungar, om de är busiga eller bråkiga, då beror det ju på adoptionen, inte på fostran eller genetiska släktdrag:-))

Ikväll har vi firat beslutet att gå vidare med adoption,kanske är det min farmors död som fått mig att bestämma mig att gå vidare.Hon frågade inte om lov utan gjorde som hon kände var rätt.Men det beror det faktiskt också på alla vänliga kommentarer om att det inte spelar någon roll att man är 40+ och har silver i håret:-))Mellan mig och min äldsta dotter är det drygt 23 år, en ung mamma med andra ord, till min son är det 34 år i ålderskillnad och det känns lagom, till det okända barnet blir jag en överårig mamma men det kanske kompenseras av högre kompetens, har ju haft några att öva på innan:-)

Vi har ju också många famnar och mycket kärlek till det nya barnet att erbjuda och syskon som kan ta vid om våra krafter inte orkar:-)) Vi har ju vår klippa Jossan som kommer att vara som en extramamma och tre andra syskon som kan leka och ge kärlek. Vårt liv behöver inte få så stor förändring trots allt:-))

Men ikväll har vi avnjutit en god grillad middag, med skördefröjder från trädgården och ekologiskt kött och skålat för det framtida barnet. Det glädjer mig att min vånda är slut och att barnaskaran blir komplett som vi tänkte oss, när vi drömde om en gemensam framtid för 25 år sedan. Just idag firar vi 25 år som par och det klickar fortfarande. Kärleken är stark och levande och inte blir det sämre av att han är fyrbarnspappa:-))

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är så glad för er skull! :)

Grattis, det är helt säkert det rätta!


Lille skutt

PS Jag var med min mamma och mina barn på stranden idag. Jag satt och lekte med tanken på vad hon skulle säja om vi skulle besluta oss för ett till. Hon tycke vi var för gamla redan nu, när åldersskillnaden blev 38 år till vår yngsta: Phuri. Hon skulle få dåndimpen för ett barnbarn till. Men det skulle jag ju få strunta i... ;)

Anonym sa...

Vad underbart att ni har fattat ett beslut. Blir jätteglad!!!! Måste bara berätta att min pappas oväntade död gjorde att vi fattade ett beslut om att bli kontaktfamilj först, och på sikt familjehem.Man får känslor och föraningar om saker man har tänkt på och velat göra,helt plötsligt faller allt på plats.
Jag har förändrats som person och gör det jag känner är rätt i mitt hjärta.Döden blir en slags påminnelse om livet...

Min pappa besökte mig i form av en fjäril en solig dag, och jag var helt förundrad över hur den satt på min sons axlar och liksom pratade .
Han ville på något sätt visa att han alltid fanns för mina barn , och hans minsta barnbarn.
Jag blev lycklig i mitt hjärta och känner att barn är verkligen livet.

MammaHella sa...

Mina föräldrar tycker att vi har nog många barn egentligen:-))De klagar över att det blir dyrt när de får så många barnbarn:-))men samtidigt vill de gärna vara med på hämtresan:-))

Min mormor fick sitt sista barn som 43-åring, min svärmor fick min make vid 43 års ålder så därför tänker nog ingen i släkterna på åldersskillnaden mer än jag själv.

Till anonym beklagar förlusten av din far och jag glädjs åt att du kan hitta kraft och stöd i sorgen.

Anonym sa...

Vad spännande! Gissar att ena landet är Vietnam? Undrar vilket det andra är ... Kina (fast kanske inte med dagens kö och nya ålderskravet)? Nåväl hoppas och önskar Er lycka till!

Anonym sa...

Åååh, vad spännande!! :-) :-)
Är supernyfiken på vilka länder det gäller!! :-o

Min pappa sa när vi berättade att vi funderade på syskonutredning "ska ni befolka hela stan själv??" med ett leende. Och vi har ändå "bara" två ännu...

Grattis till beslutet!!

:-D :-D

ComEnt

Anonym sa...

Såg att ytterligare någon hade skrivit under anonym, då kan jag ju skriva med mitt namn, om det är ok.
Tack för ditt deltagande, och jag förundras själv över att nya insikter kommer med något så tråkigt som ett dödsfall.

Jag gläds åt er och hoppas att ni får erat medgivande snart och kan sända iväg era handlingar.
Någonstans därute kanske ett barn väntar på just er....

Brummelisa sa...

Vad härligt det låter! Kör nu på detta, det är ju det ni vill! :) Men jag hoppas verkligen inte att jag räknas till adoptionsmaffian? Huuu för det. Jag vädrar som sagt var mina mest primitiva tankar på min blogg...

Lycka till med allt! Och jag är också fantastiskt nyfiken på vilka länder det gäller. :)

*kram*