fredag 15 augusti 2008

Bråda dagar

Intensiva dagar är det hemma hos oss. Vi försöker att skörda allt som går,men squashen borde få växa till lite mer. Men om jag låter det vara får sniglarna en god måltid och vi inget alls:-)

Plockade av alla sockerärtor som fanns på odlingen och det blev 10 liter, idag skall jag skörda spritärtor och gallra ur morötterna ännu mer eftersom de har sin tillväxtperiod nu.Nu är alla bär plockade och mina fingrar är fulla med stickor från krusbärsbuskar.

Jag kan undra varför min svärmor satt alla dessa bärbuskar? Vi har till exempel 7 stora buskar med svarta vinbär, vilket tillsammans ger en skörd på drygt 80 liter ett normalår, sedan finns det 4 buskar med röda vinbär, 3 buskar med krusbär som också ger en mycket god skörd. det finns ett antal körsbärsträd, ett femtiotal äppelträd och sju päronträd.

För att inte tala om alla dessa blomrabatter som finns och som min svärmor med kärlek planterat.

Vi brukar plåga vänner med att de får plocka av bärbuskarna och äppelträden. Det är ett drygt arbete att hålla trädgården i stånd och under min svärmors tid fanns inte ett ogräs i rabatter eller odlingar,men det finns det nu:-))Jag har inte samma ambitionsnivå som min svärmor hade, samt att jag har lite fler människor i mitt liv som jag måste engagera mig i och jag bor inte här i stugan från april till oktober.

Nu är det drygt också, för det är ju OS, och man vill ju kolla in hur det går för de som tävlar för Sverige och sedan skall man vara förälder och hänga med ut i skogen på SOL-skolan.Det är tufft att kliva upp 3.00 och kolla på OS,sedan äta frukost och ut i skogen med en massa ungar. Komma hem, fixa lunch snabbt och sedan ut och skörda, fixa middag och sedan ut och skörda. Vi somnar ovaggade vid 22-tiden av utmattning:-))

Inga kommentarer: