fredag 12 juni 2009

Nu kan jag avslöja att det blir en stor förändring

i vårt liv, om cirka två veckor kommer två söta pojkar att flytta in hos oss, ett förskolebarn och ett skolbarn. Vi blev tillfrågade om vi kunde tänka oss att bli familjehem, utreddes i hundra knyck kändes det som och om två veckor flyttar de in. Hur kunde det bli så här? Vi skulle ju inte ha fler barn , jag håller på att starta företag och maken har ju ganska nytt jobb på en helt annan nivå än tidigare. Han skulle ju satsa på karriären nu när småbarnsåren var över:-)

Familjehemsutredningen var mycket tuff, mer omfattande än jag trodde och intervjuerna tog många fler timmar än vid adoption och många referenser blev det. Ändå gjorde kommunen en förenklad utredning eftersom de hade en omfattande adoptionsutredning att läsa om oss. När jag har läst om vilka som blir familjehem har det alltid låtit som det var mycket enklare utredning än vid adoption,vilket inte jag upplevde att det var. Vi blev godkända, idag träffade vi föräldrarna och kom väl överens och de godkände oss och snart ska barnen bo hos oss. I nästa vecka börjar inskolningen.

Det känns spännande, oroligt och roligt, samtidigt som det känns sorgligt att barn ska behöva byta familj för att få det som de behöver i det dagliga livet.

3 kommentarer:

helena (fd. anonym) sa...

Jag visste att ni skulle få fler barn i er familj, oavsett om ni adopterade eller inte.
Hoppas att det går bra och hos så kloka föräldrar som ni tycks vara, så kommer det att gå bra.

Lycka till !!!
Önskar er en trevlig sommar igen.

MammaHella sa...

*ler* Vi är nog lite galna tror jag och vi var inte svårövertalade precis:-)

Men det känns konstigt att det är två svenska barn som ska komma till oss. Att trots all vår välfärd, föräldrautbildningar finns det barn som lever i nöd och fattigdom.

Anonym sa...

Grattis!
Och inget har du ens låtit hemlighetsfull om... ;)