måndag 17 augusti 2009

Sommarlovsfinal

vi har haft sommarlovsfinal; orienteringsläger med klubben söndag- onsdag där jag var kock. Långa dagar blev det och roligt var det, även våra nya pojkar blev engagerade och fick blodad tand att fortsätta. Daniel Tynell var där och höll ett föredrag om kost och hälsa för oss föräldrar och barn. Sedan skrev han autografer i parti och minut:-))

När det var slut åkte vi hem till stan där vi passade på att planera in skolbesök för Oscar och det blev bara ett. Vi har hittat en liten friskola med specialkunskaper runt dyslexi där han har börjat. Han gillade den direkt och fick bra kontakt med läraren.Maken åkte till sitt arbete och sedan efter det fortsatte han raka spåret till Östersund med släpvagn, för att vara Jossan behjälplig med flytten. Nu har även Jossan lämnat Östersund och håller på att söka sig ett nytt liv i Stockholmstrakten.

Fredagen åkte jag tidiga morgontåget med alla fem barnen till Stockholm, med hjälp pendel och buss tog vi oss fram till Jossans nya bostadsområde och träffade kvartersvärden där. Vi fick alla nycklar och sedan gick vi upp till lägenheten och kollade. Bostadsområdet var verkligen trevligt och lugnt, samt med god grannsämja, nära en sjö med badplats samt att elljusspåret gick intill. Efter att vi fixat det tog vi buss och pendel in till Stockholm igen och åt en god lunch på restaurang.

Mätta och belåtna tog vi färjan över till Djurgården för ett långt besök på Grönan. Ola skrattade gott när vi fröjdade oss i alla karusellerna och gäspade sig igenom Mora Träsks konsert. Jag var lite förundrad först, innan jag kom på vad det beror på, för han älskar musik.Han har inte hört de sångerna och har inte med sig det i bagaget som andra barn har, utan är lika sångfattig på svenska som ett nyanlänt barn som adopteras in i sin familj.Nu har jag varit och köpt olika CD-skivor med barnmusik på som vi kan sjunga till och de sånger som jag har sjungit för honom sitter. Efter Grönan besöket åkte vi till hotellet som jag bokat in oss på och möttes av maken och Jossan. Vi hade fått kanonrum och barnen trivdes gott. Ola somnade som en stock efter den långa dagen.

Lördagen hjälpte vi Jossan att flytta in och några av hennes kompisar mötte upp och hjälpte till att tömma flyttlasset. Efter det åt vi lunch och åkte sedan hem med alla barnen. Ola och Oscar träffade sina föräldrar och kom tillbaks glada och förnöjda, med nya leksaker i handen igen. Vi åkte tillbaks till sommarstugan för att tömma den på alla våra saker som skulle hem igen, för nu ska vi ju bara bo där på helgerna.Ola tycker att stugan är hemma och att huset i stan är tråkigt för kompisen finns inte här:-))

Igår flyttade vi sålunda hem och nu har hösten kommit:-) Välkommen kära höst med ordning och reda samt nya goda föresatser. Jag har snaskat lite för mycket i sommar och det har satt sig runt magen:-) Idag har jag börjat mitt nya liv med mer energi ut än in:-)

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej! Har följt din blogg över sommaren. Hittade hit via familjeliv. Jag vill bara säga att jag gillar sättet du skriver peå och innehållet naturligtvis. Har själv snart fyra barn och drömmer om att bli familjehem i framtiden. Fortsätt skriv (och gärna lite oftare)! Maria